10 Mayıs 2012 Perşembe

Sarı Laleler Aldım Çiçek Pazarından...

Amsterdam'daki çiçek pazarından görüntüler umarım içinizi açar.
Eğer bir nebze Hollandaca bilseydim, bugün size tüm Amsterdam'da dergi satan her yerde gördüğüm bir dergiden çeviri yapabilirdim. Dergide, "Türkiye" işleniyordu. Hollandaca, biraz Almanca biraz İngilizce gibi bir dil olduğundan dergiyi raflardan alıp uzun uzun inceledim. Siyasi konulara, turizme yer verildiği gibi Hollanda-Türkiye arasındaki tarihi olaylar da vardı, başlıkta da büyük ihtimalle: "Hollanda lalelerinin soğanları Türkiye'den mi geldi?" yazıyordu.


Çiçek pazarındaki harika çiçeklerin arasından geçerken, aklıma bir arkadaşım geldi. Amsterdam'a daha önce gelmiş olan bu arkadaşım, bana gezip görülecek bir kaç yer önermişti. Zaten bir kitabı açtığımda karşıma direk çıkacak "Görülmesi gereken 10 temel yer" önerilerinde bulunan bu arkadaşım, çiçek pazarını da saydı, buradan lale soğanı alabileceğimi söyledi. Kendimi, kafamda laleye balkonda bakıp bakamayacağımı sorgularken bulup, "Sen almış mıydın?" diye sorduğumda; milliyetçi bir tavırla "Tabi aldım geri getirdim toprağına" demesi komiğime gitmişti. Tam 1 soğanı -hadi 5 tane getirmiş olsun- geri getirip (büyük ihtimalle de Ankara'da bakamayıp hatta hiç dikmeyip kurutarak) kendini vatansever gören, milli onurumuzu koruduğunu düşünen, Amsterdam'ı görme isteğine yenilmiş ama Hollandalılara yenilmemiş bir Türk evladı, laleyi büyük mücadeleleri sonucunda vatanına geri kazandıran bir kahramandı o! Ah şu biz kara bıyıklı Türkler!*


Güllerin renklerine, makinadan çıkmış gibi hatasız görünüşlerine bayılıyorum. Çiçeklerin bu güzelliği, sadece Amsterdam'da değil, Avrupa'nın çoğu yerinde ve hatta Tayland'da da böyle. Bizde yapılan ya da yapılamayan çiçek süslemeleri, gereksiz renk renk ambalajlar, tüller, kurdeleler, abartılı görünüşler hiç yok. Dümdüz bir kese kağıdına sarıp veriyorlar taze çiçekleri. Süslüyorlarsa da kararında. Kim bilir, belki biz yurtdışından ithal ettiğimiz için çiçekler deforme oluyor, bu yüzden de ambalajla kapatmaya çalışıyoruz tablodaki o eksiği.


Kırmızıdan oranja dönen güller, tomurcuk halinde laleler, yeşilin her tonunun yanı sıra, bir ressam paletinin pırıl pırıl tüm renkleri!




Mazhar Alanson, Biricik Suden ile henüz sevgili olduğu dönemde Amsterdam'da "Sarı Laleler" şarkısının sözlerini yazmış. Amsterdam'da bir tartışma yaşamışlar, Mazhar Alanson çiçek pazarına gidip Biricik Suden'e çiçekler almış ve meşhur şarkısını yazmış:

Uykulu gözlerle döndüm rüyamdan, 
Sana sarı laleler aldım çiçek pazarından... 
Sen olmasan.. buralara gelemezdim ben... 
Sevemezdim bu şehri, anlamazdım dilinden... 
Nasıl bir sevdaysa bu, karşı koyamam... 
Dayanamam, kıskanırım seni, paylaşamam... 
Satırlar uçar gider aklımdan... 
Sana sarı laleler aldım, çiçek pazarından... 
Yeniden başlasam, bu sefer korkmadan... 
Koklayıp birbirimizi çöpe atmadan... 
Satırlar uçar gider aklımdan... 
Sana sarı laleler aldım, çiçek pazarından... 


Buketi 12 € olan bembeyaz, hafif yeşilimsi, yer yer uçları sanki güneşten kızarmış gibi kırmızı güllere ne dersiniz? Bir çok gelin Türkiye'de de bu gülleri düğününde eline almak ister bence, ama bu kadar güzelini, bu harika renk geçişlerini Ankara'da bulamazsınız. Uçları kırık kırık ve sararmış olacaktır zaten. "Buluruz, şuradadır" diyen varsa buyursun yazsın çok memnun olurum, ben yıllardır bulamadım da!


Sarı lale filan almadık biz, Türkiye'deki marketlerde bulacağımızı düşündüm ben. Siyah lale soğanı getirdik (kesinlikle saksıda bakılmıyor, toprağa dikilmesi gerektiğini orada sorarsanız anlatıyorlar), lacivert saksı gülü getirdik. Ayrıca değişik lime ve mini portakal ağacı ile çok hoş bonsai tohumları da aldım. Henüz dikim aşamasındayız, çıktığında bir yazı da onlar için yazarım artık.



* 2009 Yılında kaybettiğimiz yazarımız Demirtaş Ceyhun'un "Ah şu biz karabıyıklı Türkler" adlı kitabında Türklerin göçebe bir toplum olmalarından kaynaklanan sosyolojik sorunlarına değinilir.

3 yorum:

selma dedi ki...

Resimlere bayıldım. Yazı da çok güzel olmuş.. Ellerinize sağlık:)

kisakahvemolas dedi ki...

Selma Hanım, beğenmenize çok sevindim! Teşekkürler...

Adsız dedi ki...

Amsterdam gezinizle ilgili yazılarınızı bekliyoruz.Çiçekler çok güzel.